8 צעדים לניהול חוויית העובד כמפתח לגיוס ולשימור הון אנושי, ארז בוגנים בכתבה בלעדית לכלכליסט

| 12/04/2018

ארז בוגנים, משנה למנכ”ל סינאל בכתבה בלעדית לכלכליסט על ניהול חוויית העובד בארגון.

ניהול חוויית העובד (Employee Experience – EX) הוא גישה הממליצה לארגון לשים את העובד במרכז באמצעות תהליכים פשוטים וידידותיים: לכוון את מה שהעובד רואה, שומע, מרגיש וחושב לעבר שיפור שביעות הרצון, המעורבות, תחושת הרווחה והתרומה של העובד למטרות הארגון. ה-EX מהווה יסוד מארגן שמשתמש הן בתשתית של התרבות הארגונית והן בכל הכלים המוכרים דוגמת שכר, בונוסים, פעילות רווחה והדרכה, באופן שמתועל כולו לשיפור החוויה הכוללת של העובדים במקום העבודה ושל המחוברות הארגונית (Employee Engagement) שלהם.

בעולם הגדול כבר הפנימו לעומק את הקריטיות של ה-EX. בסקר עולמי מקיף של דלויט משנת 2017 דירגו 80% מהמנהלים את הנושא בחברתם כ”חשוב” או “חשוב מאד”. מהלכי EX בוצעו או מבוצעים בין היתר ב-Ford Motor, Airbnb, Cisco, IBM, GE, Nike, Adobe, Telstra ו-Commonwealth Bank of Australia. מכיוון שגם בישראל מנכ”לים ומנהלי HR מתמודדים באופן שוטף עם אתגרים של גיוס עובדים מוכשרים וחיבור שלהם לארגון לטווח ארוך, נביא כאן 8 צעדים לגיבוש ולהפעלה של אסטרטגיית EX אפקטיבית.

 1. ודאו שגישת ה-EX תקבל גיבוי ותמיכה מעשיים מדרגי ההנהלה הבכירים ביותר בארגון. במידה והארגון גדול מספיק, מנו מנהל או צוות בכיר כאחראים על ה-EX. כך לדוגמא, Ford Motor, שהעסיקה ב-2017 כ-200,000 עובדים, הפעילה אסטרטגיית EX מסיבית שכללה מינוי מנהל EX.

 2. עשו שימוש בחשיבה עיצובית (Design Thinking) בכדי ללמוד מה עובדים בארגון עושים בפועל מדי יום ולפשט את העבודה באופן שמשפר את הביצועים ורמת המעורבות של העובדים. אפל, גוגל ופייסבוק למשל עושות שימוש בעיצוב כולל של חוויה במישורים של ספורט, דפוסי שיתוף פעולה, בריאות, תזונה ויציאה לטבע כדי למטב את חוויית העובדים.

 3. ודאו שניהול חוויית העובד יכוון לכל כוח העבודה הרלבנטי, כולל למועמדים לגיוס. חוויה מיטבית של המועמדים למשל, יכולה למשוך לארגון עובדים מוכשרים.

 4. עשו שימוש באינטרנט ובשיחות עם קולגות כדי להכיר ולהטמיע בחברה את מיטב הפרקטיקות הרלבנטיות לניהול חוויית העובדים. שקלו גם לערוך סיורים בחברות שמיישמות בהצלחה EX.

 5. הטמיעו כלים טכנולוגיים להעצמת חוויית העובד, החל מכלים לשיפור הפרודוקטיביות ושיתוף הפעולה, דרך כלי תוכנה למעורבות ולמשוב ועד לכלים טכנולוגיים המסוגלים לחוש את העובד ולנהל איתו שיח שמשפר את החוויה שלו באופן שתורם ישירות לארגון. כך לדוגמא, העיתונות העולמית דיווחה ש-IBM, שגיבשה Employee Experience Index, חסכה מעל 130 מיליון דולר באמצעות שימוש בכלים טכנולוגיים בכדי לחזות אלו עובדים עלולים לעזוב ולהודיע על כך מראש למנהלים.

  6. במידה ועובדי הארגון מפוזרים באזורים שונים בעולם, הבינו כיצד משפיעים הבדלים תרבותיים על חוויית העובד במדינות שונות ובצעו התאמות תרבותיות במדיניות ה-EX הארגונית.

 7. פתחו הבנה עדכנית ומלאה של הנושאים עמם מתמודדים העובדים על ידי קיום שוטף של ראיונות ושיחות עם עובדים קיימים, מועמדים ועובדים העוזבים את מקום העבודה. Ford Motor למשל, ערכה לאחרונה “מסע הקשבה” שאסף משוב מעובדים והטמיע את התובנות בדפוסי העבודה.

 8. שקלו לעשות שימוש בפרמטרים כמותיים מעולם השיווק דוגמת net promoter score, בכדי למדוד את ההשפעה המעשית של חוויית העובד על יחסו לארגון.

בדומה למהפכה שחוללו פרקטיקות של חוויית לקוח וחוויית משתמש בעולמות השיווק, מנהלי משאבי האנוש בעולם ובישראל שיפעילו ניהול אפקטיבי של חוויית העובד יזניקו את יכולתם למשוך ולשמר עובדים מוכשרים.

כותב המאמר הוא המשנה למנכ”ל של חברת סינאל מלל פייוויי, המספקת פתרונות תוכנה משולבי חומרה לניהול העובד בארגון.

חזור

אתה עשוי גם להיות מעוניין לקרוא

דרוש מנהל מכירות ותיקי לקוחות מנוסה במכירת תוכנת ענן
| 11/05/2021
  דרוש מנהל/ת מכירות ותיקי לקוחות מנוסה במכירת תוכנת...
טכנולוגיית זיהוי הפנים ביישום מתקדם של סינאל
| 10/05/2020
לאחרונה פרסם אתר melaniannews.net נתח שוק עולמי לפי שמות חברות....
צור קשר