הקורונה מערערת את הביטחון התעסוקתי של העובד או המעביד?

| 25/06/2020

ארז בוגנים

בימים אלו, כאשר קיימים מיליוני מובטלים בעולם נראה כי נחלש משמעותית כוח המיקוח של העובד וכי הוא עבר לידי המעביד. כך מבינים ארגונים רבים כי כוח המיקוח של העובד כבר לא קיים כבעבר ומנצלים את המצב לפיטורי עובדים ולשינויים ארגוניים מרחיקי לכת.
מתברר שגם כאן התשובה אינה בצבעי שחור ולבן. עמדת השליט בביטחון התעסוקתי אינדיבידואלית לכל מגזר תעסוקתי, ליכולות העובד ולפונקציה האירגונית אותה הוא ממלא. עובדים שמוכרים כנכס לארגון ובעלי מנעד רחב של יכולות, כמו גם בעלי יכולת להתאים את עצמם למגוון דרישות משתנות בארגון הינם בעמדת מיקוח מצוינת, אולי אף יותר מבעבר וזאת לנוכח דרישה גבוהה לעובדים עם יכולות גמישות ורכות אשר יכולים להיטיב את מצבם של ארגונים וחברות בעיתות משבר.
במחקר שפורסם בראשית ימי הקורונה ע”י חברת המחקר והייעוץ – Vailor, מופו הדאגות העיקריות של העובדים מרחוק כאשר 27% ענו שהביטחון התעסוקתי או הכנסתם מהווים הדאגה העיקרית הרבה לפני מחלה שלהם או הקרובים להם.
בתוך כך, מעמיקה ההבנה של העובד כי עליו לקחת את את גורלו בידיו ולדאוג לעתידו ולביטחונו התעסוקתי בעצמו, תוך הרחבת מנעד היכולות שלו על מנת להפוך לנכס משמעותי יותר בשוק העבודה התחרותי והתובעני אשר מתפתח בימים אלו ובפרט בתקופת פוסט הקורונה. כך אנו מוצאים עובדים המחפשים אפיקי קריירה חדשים ומהירים חלף ענפים שכשלו, או עובדים אשר המשיכו לעבוד במקום העבודה שלהם ודואגים להיערך ליום שאחרי תוך שמירה על התפתחותם המקצועית ורכישת יכולות גמישות ורכות.
על כן, מומלץ למנהלים וארגונים לפני שהם מבססים את קלפי המיקוח שלהם ביחס לעובדיהם אשר לכאורה מצויים בעמדת מיקוח נמוכה, לא לפעול בחלל ריק ולבצע הערכת מצב זהירה בטרם יקבלו החלטות המשפיעות על עובדיהם ואשר מתחשבות במכלול הפרמטרים העכשוויים והעתידיים, בראיה אסטרטגית ארוכת הטווח של הארגון. שכן במידה ולא יעשו כן עלולים הם למצוא עצמם בסיטואציה כאשר ידם של עובדיהם על העליונה ביום שאחרי.
איך ייראה היום שאחרי בעולם התעסוקה?
הקורונה לימדה את כלכלות העולם שיעור חשוב. כיום, להישען על כלכלת ההייטק בלבד ולייצא את רוב מגזר הייצור לסין, נתפש כטעות. קיימת הבנה בינלאומית רחבה לפיה, יש לבסס את הכלכלה ע”י הרחבת מגוון מגזרי הפעילות והייצור בבעלות המדינות. כך סביר שבטווח הלא ארוך ייפתחו מקומות עבודה נוספים המיועדים לצווארון הכחול ומאפשרים ייצור מוצרי Low Tech שעד עתה נחשבו לנחלתה הבלעדית של סין.
בתוך כך, ארה”ב מתכננת ניתוק משמעותי מהתלות בסין תוך יצירת לובי מתאים בעולם שיימדר את סין וימנע ממנה להתבסס למעצמה כלכלית וטכנולוגית המחזיקה במידע אישי על רבים מאזרחי העולם.
ובפן המשאב האנושי, גם העובדים מפיקים את הלקחים שלהם. כך נפגוש יותר עובדים העוסקים בפיתוח אישי ביתר שאת על מנת להגביר את יכולת המיקוח שלהם וערכם התעסוקתי, עובדים העובדים בכמה מקומות במקביל במינונים משתנים, או לפחות שומרים על ‘עירנות’ תעסוקתית תוך הקטנת התלות במקום העבודה שלהם.
עם גידול שינויים אלו ואחרים, סביר להניח כי הביטחון התעסוקתי יחזור למגרשו של העובד ובגדול.

חזור

אתה עשוי גם להיות מעוניין לקרוא

5 הדרכים שיעזרו לך לבחור מערכת שכר נכונה – החלטה קריטית להצלחת הארגון שלך
| 03/03/2024
כיצד לבחור מערכת שכר אפקטיבית לארגון שלך ? בחירת מערכת ...
מהו פתרון סידור העבודה בתוכנת הנוכחות?
| 18/02/2016
מודול סידור העבודה הוא פתרון כלל ארגוני הנותן מענה לא...
צור קשר